på Lærkebo tager udgangspunkt i at skabe så struktureret en hverdag som muligt, derfor arbejdes der med en stor grad af forudsigelighed. I vores arbejde tager vi stor udgangspunkt i Barnets reform (2011), hvor vi i vores arbejde lægger særlig fokus på følgende udviklingspunkter:

• Personlig udfoldelse
  • Kontinuitet i hverdagen
  • Passende skoletilbud
  • Et sundere liv
  • Overgang til voksenlivet

Dagsrytme på Lærkebo:

• Morgenritualer:
  • Børnene vækkes.
  • Børnene klæder sig på, reder seng og børster tænder.
  • Der spises morgenmad i køkkenet.
  • Efter morgenmad sætter børnene deres brugte service i opvaskemaskinen.
  • Børnene børster tænder og gør sig klar til at gå eller blive kørt i skole alt afhængig af om de går på den interne skole Lærkeskolen eller øvrige skoler.

Eftermiddagsritualer:

• Børnene har fri, – kommer hjem fra skole afhængigt af Understøttende undervisning.
  • Børnene har herefter hyggetid / alenetid på værelserne i ca. en halv time. Det er individuelt om børnene har brug for at slappe af, høre musik, læse, lege, rydde værelse op, ordne vasketøj mv.

Vi spiser allesammen frugt, brød o.lign. og planlægger resten af dagen/aftenen. Der laves lektier, køres til fritidsaktiviteter udenfor huset eller evt. indkøb.

Aftenritualer:

• Aftensmad.
  • Børnene deltager i madlavningen og har “faste” maddage ugentligt.
  • Børnene sætter deres brugte service i opvaskemaskinen.
  • Der klargøres madpakker til dagen efter.

• Badning / Aftenhygge.
  • De yngste børn går i bad, og gør klar til aftenhygge.
  • Nogle får læst godnathistorie, andre ser tv, spiller I-pad eller andre spil.

• Sengetid for de mindste.
  • De yngste børn børster tænder og gør klar til at sige godnat og puttes af en voksen.
  • Sengetider tilrettelægges ud fra den enkeltes behov.